6 minuts de lectura

Èxit rotund del “Cap Butaca Buida” el passat 22 de març

71.441 espectadors van omplir més de dos cents teatres arreu del territori català.
Cap butaca buida 2025
Rècord assistència Cap Butaca Buida 2025 / Cap Butaca Buida
24/03/2025

El dissabte 22 de març de 2025 va marcar una jornada memorable per a les arts escèniques a Catalunya amb la celebració de la segona edició de la iniciativa “Cap Butaca Buida”. Aquest esdeveniment, concebut amb l’objectiu de promoure i celebrar el teatre, va aconseguir un èxit sense precedents, consolidant-se com una cita anual ineludible en el calendari cultural català. La jornada va tenir com a propòsit omplir totes les butaques dels teatres de Catalunya durant un sol dia, amb l’ambiciosa aspiració de convertir la regió en la capital mundial de les arts escèniques per un dia.

L’edició del 2025 va superar totes les expectatives en registrar una participació massiva del públic, amb una xifra rècord de 71.441 espectadors que van omplir més de dos cents teatres arreu del territori català. Aquesta dada no només representa un nou rècord mundial d’assistència a teatres en un sol dia, sinó que també reflecteix un elevat índex d’ocupació, arribant al 89% de les butaques disponibles. Aquesta resposta ciutadana evidencia un fort compromís amb la cultura i, en particular, amb el teatre, subratllant la seva capacitat de transformació i el seu paper essencial en la societat. La iniciativa, que ja en la seva primera edició havia batut rècords d’assistència, demostra una creixent popularitat i un interès sostingut per les arts escèniques a Catalunya.

La jornada del “Cap Butaca Buida” no es va limitar a les fronteres catalanes, sinó que per primera vegada es va estendre al País Valencià, les Illes Balears i la Catalunya Nord, amb la participació de cinc sales que van mobilitzar 2.024 espectadors addicionals. Aquesta expansió geogràfica posa de manifest la ressonància de la iniciativa més enllà de Catalunya, indicant un interès compartit en la promoció de les arts escèniques en el conjunt dels territoris de parla catalana. A més de la gran afluència de públic, l’esdeveniment va comptar amb el suport d’un ampli ventall d’entitats i institucions, com Adetca, 3Cat, l’ICEC, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta col·laboració institucional subratlla la importància i el reconeixement de la iniciativa per part de diversos actors del sector cultural i administratiu.

Llista de Teatres participants: Un mosaic de la vitalitat teatral catalana

La vitalitat del teatre català es va manifestar plenament durant la jornada del “Cap Butaca Buida”, amb la participació de més de dos cents teatres distribuïts per tot el territori. La distribució geogràfica dels espectadors reflecteix aquesta àmplia participació, amb 56.604 espectadors a la província de Barcelona, 4.465 a Girona, 2.219 a Lleida i 6.129 a Tarragona. Aquesta presència a les quatre províncies catalanes subratlla l’abast i la capacitat de convocatòria de l’esdeveniment a nivell nacional.

La ciutat de Barcelona va concentrar una part significativa de l’activitat teatral, amb nombroses sales que van oferir una programació diversa per a tots els gustos. Entre els teatres barcelonins que van participar en el “Cap Butaca Buida” es troben el Teatre Tantarantana, el Teatre Romea, el Teatre de Sarrià, el Teatre Muntaner, el Teatreneu, el Teatre Condal, el Centre de les Arts Lliures de Barcelona, el Teatre Lliure de Gràcia i el Teatre Lliure Montjuïc. També van sumar-se a la iniciativa el Teatre Coliseum, l’Eixample Teatre, l’Aquitània Teatre, el Jove Teatre Regina, el Teatre Tívoli, el Teatre Maldà, La Puntual, la SCE la Lira Sant Andreu, la Sala FlyHard de Barcelona, el Centre Catòlic de Sants i el Teatre Goya. La llista de participants a la capital catalana continua amb La Quàntica, la Sala Beckett de Barcelona, La Villarroel, la Sala Pangolí, el Reial Cercle Artístic, el Teatre Poliorama, el Teatre Apolo, el Teatre Akadèmia, L’Autèntica Teatre de Barcelona, La Gleva Teatre, el Teatre Gaudí Barcelona, La Badabadoc, el Teatre Victòria, l’Espai Texas i el Mercat de les Flors. Fins i tot el Teatre Nacional de Catalunya va obrir les portes de la Sala Petita i la Sala Tallers per a la jornada. Aquesta extensa llista de teatres a Barcelona evidencia la gran concentració d’activitat teatral a la ciutat i el seu paper central en el panorama escènic català.

Més enllà de Barcelona, la iniciativa va comptar amb la participació de teatres en diverses localitats de Catalunya, reflectint la vitalitat del teatre arreu del territori. A la província de Barcelona, es van sumar a l’esdeveniment l’Aquitània Teatre i la Sala Aquarel·la, ambdues situades a la capital. També van participar el Teatre Conservatori de Manresa, el Teatre Municipal Ateneu d’Igualada i l’Auditori Maria Rosa Juncosa de Vilafranca del Penedès. A Sant Boi de Llobregat, els espectadors van poder gaudir de funcions al Can Massallera, el Cal Ninyo i el Casal de Barri Casablanca. A Balsareny, la Sala El Sindicat també va formar part de la iniciativa.

A la resta de províncies catalanes, la participació va ser igualment significativa. A Girona, el Teatre de Salt va acollir representacions dins del marc del “Cap Butaca Buida”. A Lleida, el Teatre de la Llotja va ser un dels espais participants. Finalment, a Tarragona, la Sala Trono i el Teatre Tarragona van sumar-se a la celebració. A més d’aquests, altres teatres com l’Ateneu de Guissona (Segarra), l’Auditori de Manacor (Mallorca, fora de Catalunya però dins l’àmbit lingüístic) i el Teatre Auditori Miquel Pont de Castellar del Vallès (Vallès Occidental) també van formar part d’aquesta gran festa del teatre.

La diversitat de teatres participants, que inclou des de grans sales nacionals fins a petits espais locals, posa en relleu la riquesa i la pluralitat del teixit teatral català. Aquesta àmplia participació subratlla el caràcter inclusiu de la iniciativa “Cap Butaca Buida”, que busca involucrar tots els agents del sector i arribar a un públic divers i extens.

Context i objectius del “Cap Butaca Buida”: Fomentant l’amor pel teatre

La iniciativa “Cap Butaca Buida” neix amb la finalitat primordial d’omplir totes les butaques dels teatres de Catalunya durant un dia, convertint aquest dia en una gran festa dedicada a les arts escèniques. Aquesta acció busca generar un impacte significatiu en el sector teatral català, fomentant l’interès del públic i posant en valor la importància del teatre en la societat. L’èxit de la convocatòria, amb la xifra rècord d’espectadors i l’elevada ocupació de les sales, demostra l’efectivitat d’aquesta iniciativa per a mobilitzar el públic i reafirmar el seu suport al teatre.

La consolidació del “Cap Butaca Buida” com una cita anual en el calendari cultural català és un indicador del seu èxit i de la seva creixent rellevància per al sector. Aquesta jornada esdevé una oportunitat per a celebrar la vitalitat del teatre, atreure nous espectadors i fidelitzar el públic existent. La iniciativa s’emmarca dins del Pla d’Impuls del Teatre de Catalunya 2023-2026, una estratègia més àmplia del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i diverses associacions del sector per a impulsar projectes de suport a la creació i al foment del teatre. Aquesta connexió amb una iniciativa governamental de més abast subratlla el compromís estratègic i a llarg termini amb el suport al sector teatral.

A més de l’objectiu de promoure el teatre, la iniciativa “Cap Butaca Buida” també té una dimensió social. En l’edició del 2025, un percentatge de la recaptació es va destinar a Pallapupas, una ONG integrada per actors i actrius professionals que treballa en els usos terapèutics de l’humor en centres hospitalaris. Aquesta acció solidària afegeix un valor addicional a l’esdeveniment, vinculant la celebració del teatre amb una causa benèfica.

La gran participació de públic i de teatres en el “Cap Butaca Buida” 2025 reflecteix un moment dolç per al teatre català, que recentment havia superat els tres milions d’espectadors, marcant la millor temporada de la seva història. Aquest context favorable subratlla la importància de la iniciativa per a mantenir i impulsar aquesta tendència positiva, consolidant el teatre com un element central de la vida cultural a Catalunya. La implicació d’una àmplia gamma d’organitzacions, des d’associacions teatrals fins a mitjans de comunicació i organismes governamentals, evidencia el suport generalitzat i el reconeixement de la significació cultural i econòmica del sector teatral a Catalunya.

Fonts de referència

Marc Navarro

Productor i periodista i de Teleolesa. Em dedico a coordinar els continguts amb eficàcia. La meva passió és ajudar i contribuir al desenvolupament de contingut valuós, treballant amb dedicació i entusiasme en cada pas del procés.

Últims articles

Anar aDalt