9 minuts de lectura

El Comitè declara “urgent” l’ampliació de l’aeroport del Prat

Segons el comitè, l'aeroport barcelonès té el potencial de doblar les seves rutes de llarg radi en els propers quinze anys.
Aeroport El Prat
Aeroport El Prat / El Llobregat
25/03/2025

El Comitè Assessor d’Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona ha emès un dictamen en què considera que l’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat és “urgent i necessària”. Aquesta conclusió, fruit de l’anàlisi d’un grup d’experts en diverses disciplines, podria representar un impuls significatiu en el debat sobre el futur de la principal infraestructura aeroportuària de Catalunya i la seva capacitat per connectar la regió amb destinacions de llarg radi. El comitè també ha assenyalat la importància de trobar solucions tècniques que permetin dur a terme aquesta ampliació minimitzant l’impacte sobre l’espai natural protegit de La Ricarda.

La principal raó que sustenta la consideració d'”urgent i necessària” per part del comitè d’experts és la necessitat d’incrementar significativament el nombre de vols de llarg radi que operen des de l’aeroport del Prat, especialment aquells que connecten amb mercats clau a Àsia i el Pacífic. Segons les estimacions del comitè, l’aeroport barcelonès té el potencial de doblar les seves rutes de llarg radi en els propers quinze anys, passant a assolir fins a cinquanta connexions setmanals. Aquest augment es traduiria en un increment d’aproximadament un milió de passatgers anuals, la qual cosa subratlla la importància estratègica de l’ampliació per al desenvolupament econòmic i la projecció internacional de Barcelona i Catalunya. Des de la perspectiva dels experts, l’aeroport juga un paper fonamental en el manteniment del lideratge global de la ciutat i la regió, i una ampliació permetria consolidar i expandir aquest paper en un context internacional cada vegada més competitiu.

El Comitè proposa optimitzar les operacions i crear un “nou Pla Barcelona” per l’aeroport

A més de la necessitat d’acollir més vols de llarg radi, el comitè també advoca per una optimització de les operacions actuals de l’aeroport. En aquest sentit, es considera factible augmentar el nombre d’operacions per hora fins a noranta, en comparació amb les setanta-vuit actuals. L’enginyer en cap, Oriol Altisench, ha manifestat que existeix un “marge per créixer” en l’eficiència de les operacions sense que sigui imprescindible una ampliació immediata de la infraestructura. No obstant això, aquesta optimització es veu com una mesura transitòria fins que es pugui dur a terme l’ampliació de la infraestructura. Existeix la preocupació que, sense aquesta ampliació, Barcelona podria perdre oportunitats d’inversió i veure com l’aeroport de Madrid pren avantatge en termes de connectivitat internacional. Per abordar aquesta complexa situació, el comitè d’experts proposa la creació d’un “nou Pla Barcelona”, un instrument que permeti trobar la millor solució possible per al futur de l’aeroport i contribuir al desenvolupament integral de la ciutat i el seu territori.

Un dels aspectes més sensibles del debat sobre l’ampliació de l’aeroport és el seu potencial impacte sobre l’espai natural protegit de La Ricarda. En aquest sentit, el comitè d’experts ha expressat la seva preferència per ampliar l’aeroport “preferentment” sense afectar aquests espais protegits, que inclouen La Ricarda i El Remolar. La recomanació principal del comitè és dur a terme l’ampliació mitjançant l’allargament de la pista curta de l’aeroport. Paral·lelament, es planteja la possibilitat d’optimitzar la infraestructura existent abans d’executar obres d’ampliació, incloent-hi la implementació d’un model de pistes independents que permetria assolir les noranta operacions per hora tal com es va aprovar en la Declaració d’Impacte Ambiental. El comitè també subratlla la necessitat d’abordar i satisfer les millores i compensacions ambientals que encara estan pendents de l’anterior ampliació de l’aeroport, així com aquelles que es puguin requerir en el futur com a conseqüència de les noves actuacions.

Diverses propostes tècniques per a l’ampliació de l’aeroport generen debat

Més enllà de les recomanacions del comitè, en el debat públic s’han mencionat altres possibles solucions tècniques per a l’ampliació de l’aeroport. Algunes d’aquestes inclouen l’extensió de la tercera pista cinc-cents metres cap al nord, un ús més intensiu de la pista nord, la reordenació del trànsit aeri, la construcció d’una tercera terminal entre les pistes, la construcció d’una plataforma elevada sobre La Ricarda, un bescanvi d’espais amb terrenys a Viladecans, o fins i tot la construcció d’una quarta pista sobre el mar. La diversitat d’aquestes propostes reflecteix la complexitat de la qüestió i la dificultat de trobar una solució que satisfaci totes les parts interessades.

L’Ajuntament de Barcelona ha fet seu el dictamen del comitè d’experts, i l’alcalde Jaume Collboni s’ha compromès a traslladar les conclusions als presidents del Govern espanyol i de la Generalitat, Pedro Sánchez i Salvador Illa, respectivament, així com al president d’Aena, Maurici Lucena. El consistori barcelonès comparteix la consideració d'”urgent i necessària” de l’ampliació per impulsar els vols de llarg radi. La primera tinenta d’alcalde, Laia Bonet, ha destacat la prioritat de trobar una proposta viable que generi consens i respecti la normativa mediambiental de la Unió Europea. Tot i que no s’ha anunciat formalment, es preveu la creació d’una taula de seguiment per al projecte. Tant el comitè d’experts com l’Ajuntament coincideixen en la importància que les institucions locals tinguin un paper destacat en la governança de l’aeroport.

L’oposició municipal es divideix sobre l’ampliació de l’aeroport

Pel que fa a l’oposició municipal, les opinions estan dividides. El Partit Popular ha celebrat la reobertura del debat i ha reclamat una ampliació “immediata” de la infraestructura. En canvi, Barcelona en Comú ha qualificat de “presa de pèl” que es prioritzi l’ampliació de l’aeroport per davant de la millora de la xarxa de Rodalies, mentre que Esquerra Republicana de Catalunya ha assenyalat que l’informe no presenta una proposta concreta. Junts per Barcelona també ha expressat la seva voluntat d’una gestió catalana de l’aeroport.

Les reaccions d’altres parts interessades també reflecteixen la complexitat del tema. L’exconseller Santi Vila, president del comitè d’experts, anticipa que l’informe que elabori la Generalitat de Catalunya anirà en una línia similar o fins i tot més ambiciosa. El Govern català té la intenció d’iniciar les obres d’ampliació l’any 2027 i preveu reunir-se amb el Govern central per buscar una solució tècnica viable. No obstant això, ERC ha marcat com a “línia vermella” qualsevol extensió de la tercera pista que afecti l’espai de La Ricarda. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ja havia demanat explicacions en el passat sobre l’impacte a La Ricarda en plans anteriors, i el Govern català ha manifestat que no donarà suport a cap proposta que perjudiqui aquest espai natural. L’actual Govern d’Illa es va comprometre a presentar una proposta específica per a l’aeroport.

Per la seva banda, el Govern central, a través d’Aena, havia donat suport a un projecte d’inversió de 1.700 milions d’euros per ampliar la tercera pista i construir una terminal satèl·lit. No obstant això, aquest projecte va ser suspès el setembre de 2021 per la manca de suport del govern català. La ministra de Territori té previst reunir-se amb el ministre de Transports per reprendre les negociacions sobre el tema.

Els ecologistes rebutgen l’ampliació de l’aeroport i reclamen alternatives sostenibles

Els grups ecologistes han mostrat una oposició ferma a qualsevol ampliació que pugui tenir un impacte negatiu sobre La Ricarda. Consideren que una ampliació d’aquestes característiques contribuiria a la crisi climàtica i reclamen una aposta per la millora de la xarxa ferroviària com a alternativa de transport més sostenible. La plataforma Zeroport ha rebutjat la comissió tècnica per a l’ampliació, qualificant-la d’absurda, i Ecologistas en Acción ha expressat el seu rebuig a l’acord entre la Generalitat i l’Estat sobre aquesta qüestió.

El sector empresarial, amb Foment del Treball al capdavant, ha insistit en la necessitat d’aprofitar l’oportunitat d’ampliar l’aeroport i ha proposat alternatives com la construcció d’una pista elevada sobre La Ricarda. L’alcalde del Prat de Llobregat també ha manifestat la seva oposició a l’ampliació si aquesta comporta danys a La Ricarda. Diversos professors universitaris han expressat opinions diverses sobre la necessitat i la manera d’ampliar l’aeroport, amb algunes veus proposant alternatives com un ús més intensiu de la pista llarga.

El debat sobre l’ampliació de l’aeroport es reactiva amb posicions enfrontades

L’estat actual del projecte d’ampliació es troba en un moment de reactivació del debat després de la suspensió de setembre de 2021. El govern català ha manifestat la seva intenció d’iniciar les obres el 2027, i la ministra de Territori té previst reunir-se amb el ministre de Transports per reprendre les converses entre ambdues administracions. Paral·lelament a aquestes discussions, Aena ha adjudicat un contracte per a la remodelació de la Terminal 1 de l’aeroport, un projecte independent de l’ampliació de les pistes que compta amb un pressupost de 700 milions d’euros i que busca modernitzar la terminal i adaptar-la a la creixent demanda de passatgers. L’aeroport del Prat va tancar l’any 2024 amb xifres rècord de vols i passatgers, i la seva capacitat actual s’acosta al límit tècnic de 55 milions de passatgers anuals.

L’informe del Comitè Assessor d’Infraestructures, lliurat el 19 de març de 2025, representa un pas clau en aquest debat. En aquest document de sis pàgines, el comitè considera “urgent i necessària” l’ampliació de l’aeroport amb l’objectiu principal d’incrementar els vols de llarg radi. A més, recomana optimitzar les infraestructures existents i complir amb les compensacions mediambientals pendents. El comitè també proposa la creació d’un “Nou Pla Barcelona” i suggereix que les institucions locals tinguin un paper rellevant en la gestió de l’aeroport. Tot i que no especifica una proposta concreta d’ampliació, el comitè aposta per allargar la pista curta “preferentment” sense afectar La Ricarda, tot i reconèixer que aquesta actuació podria comportar “un cert nivell d’afectació”. El comitè està presidit per l’exconseller Santi Vila i compta amb la participació de figures destacades del món empresarial.

El debat sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat se situa en la intersecció de la necessitat de desenvolupament econòmic i connectivitat internacional i la imperiosa necessitat de preservar el medi ambient, especialment l’espai natural protegit de La Ricarda. Mentre alguns defensen que l’ampliació és una oportunitat crucial per al creixement econòmic i la projecció global de Barcelona, altres qüestionen la seva compatibilitat amb els objectius de sostenibilitat i la declaració d’emergència climàtica. S’han plantejat diverses alternatives a una gran ampliació, com ara una gestió més eficient del trànsit aeri o un ús més intensiu de la pista nord, suggerint que potser no és imprescindible una afectació significativa de La Ricarda per augmentar la capacitat de l’aeroport. A més, la manca d’una menció explícita a l’impacte climàtic en l’informe del comitè ha generat crítiques, posant de manifest la importància de considerar les conseqüències ambientals a llarg termini de qualsevol decisió sobre el futur de l’aeroport. Finalment, el debat també inclou la qüestió del model de gestió de l’aeroport, amb una creixent demanda d’una major participació de les institucions catalanes en la seva governança.

Fonts de referència

Marc Navarro

Productor i periodista i de Teleolesa. Em dedico a coordinar els continguts amb eficàcia. La meva passió és ajudar i contribuir al desenvolupament de contingut valuós, treballant amb dedicació i entusiasme en cada pas del procés.

Últims articles

Anar aDalt